اگر از قشرهای مختلف جامعه در خصوص میزان آشنای شان با مناطق آزاد وچگونگی فعالیت آنها آمار گیری شود؛ به یقین نتیجه نشان خواهد داد که بیشتر افراد آگاهی چندانی از این مقوله ندارند وحتی شاید برخی ازآنان کاملا با آن بیگانه اند؛ از سویی سرمایه گذار زمانی به سرمایه گذاری در حوزه فعالیتهای اقتصادی تشویق می شود که تا جدودی به خروجی کار خود اطمینان داشته باشند؛ اگرچه موقعیت بی همتای ایران در خلیج فارس، خاورمیانه و شبه قاره هند و دریای خزر ازیک سو واستقرار مناطق آزاد در مراکز مهم اقتصادی کشور ازسویی دیگر فرصتی عالی وکم نظیر ایجاد کرده است ، تا سرمایه گذاران بتوانند بازدهی خود را دوچندان کنند اما دراین بین نمی توان ازعامل استقبال گردشگران در ترغیب سرمایه گذاران غافل شد ؛ این مهم تنها بازمینه سازیهای لازم و درسایه اطلاع رسانی درست؛ کافی و به موقع صورت میگیرد؛ البته در طول چند سال اخیر. رسانه ها اقدامات پراکنده ی دراین خصوص انجام داده ند ؛ هرچند باحجم عظیم پتنانسیلها وظرفیت های مناطق همخوانی نداشته است.این مسئله قابل تامل است که چرا دراین زمینه ها حرکت های بنیادین انجام نشده و باوجود حجم انبوه رسانه های دیداری ونوشتاری حق مطلب ادا نشده است؛ بی تردید باتوجه به چنین کمبودی در امر اطلاع رسانی درصورت توجه واهتمام ویژه به آن، شاهد محکمتر شدن تار پود مناطق آزاد خواهیم بود ؛ البته تمامی این موارد روی یک سکه است ، وروی دیگرآن نحوه تعامل مسولین بامجریان وتصمیمگیران حوزه های اقتصادی مربوط می شود ؛ مسولان با آگاهی ازاینکه عملکرد آنها در هرزمینه ی انعکاس رسانه ی خواهد داشت به یقین باجدیت بیشتری درصدد رسیدن به نقطه ایده آل طرح ریزی شده برخواهند آمد ؛ واین مسله ی که دبیر جدید شورایعالی محترم مناطق آزاد ووزیر اقتصاد ؛ نیز بارها روی آن صحه داشته وتاکید کرده اند ؛ حاصل سخن اینکه بهره گیری از ظرفیت عظیم رسانه در رساندن پیام و شرح فعالیت مناطق آزاد؛ به بهترین وجه ممکن ضرورت تام دارد.
ریاض علی فرحانی
مدیر روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند