خسروپناه: حدود ۷۰ درصد استادان در تولید علم مشارکت ندارند
- شناسه خبر: 4987
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۷
- نویسنده: modir
خسروپناه: حدود ۷۰ درصد استادان در تولید علم مشارکت ندارند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از مشارکت پایین استادان در تولید علم گفت: آمارها نشان میدهد حدود ۷۰ درصد استادان در تولید علم مشارکت ندارند و این ضعف بزرگی است.
به گزارش پایگاه خبری قلم کارون از گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه شورای مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آغاز روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: نقشه جامع علمی کشور ۱۳ سال پیش نوشته شده و نیاز است که براساس تأکیدات مقام معظم رهبری به روزرسانی شود.
پایگاه خبری تحلیلی قلم کارون به نقل از خبرگزاری فارس: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: روزآمدسازی نقشه علمی در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام میشود و لازم است که در نسخه جدید به رتبه علمی کشور و ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه توجه ویژه شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انتقاد برخی درباره توجه به مقاله گفت: بحث در این زمینه مغاطله است و اشکالاتی که مطرح میشود دقیق نیست چراکه نباید رتبه علمی کشور در تولید علم را کاهش دهیم، بلکه باید رتبه نامناسب ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه را ارتقا دهیم.
۷۰ درصد استادان در تولید علم مشارکت ندارند
خسروپناه با انتقاد از مشارکت پایین استادان در تولید علم ادامه داد: آمارها نشان میدهد که حدود ۷۰ درصد استادان در تولید علم مشارکت ندارند و این ضعف بزرگی است، مگر میشود اعضای هیأت علمی در طول سالیان متمادی در دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی حضور داشته باشند اما نتوانند علم تولید کنند؟
بسیاری از رؤسای دانشگاهها از وجود سند دانشگاه اسلامی بیاطلاع هستند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند اسلامی شدن دانشگاهها گفت: خوشبختانه جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاهها با جدیت از سوی وزیر علوم و اعضا دنبال میشود اما به نظر میرسد که گفتمانسازی لازم درباره این سند صورت نگرفته است چراکه بسیاری از رؤسای دانشگاهها از وجود آن بیاطلاع هستند. لازم است در این زمینه جلسات مباحثهای با حضور رؤسای دانشگاهها صورت بگیرد تا آشنایی لازم با این سند ایجاد شود.
وی درباره الگوی حکمرانی علم و فناوری تأکید کرد: سه نوع حکمرانی هرمی، شبکهای و بازاری در دنیا مطرح است باید مدل حکمرانی در علم و فناوری را مشخص کنیم، اگر اینگونه نشود در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.
خسروپناه توصیه کرد: باید مدلی برای حکمرانی انتخاب شود که اعضای هیأت علمی بیشترین مشارکت را داشته باشند، اینگونه موفقیت بیشتری کسب خواهیم کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حکمرانی را دارای سه رکن سیاستگذاری، تنظیمگری و تصدیگری دانست و بیان کرد: متأسفانه هماکنون اساتید دانشگاهها فقط در تصدیگری ایفای نقش میکنند در صورتی که باید بتوانند در سیاستگذاری و تنظیمگری مشارکت داشته باشند.
خسروپناه پیشنهاد داد که هیأتهای اندیشهورز استانی یا منطقهای شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشارکت استادان تشکیل شود تا از طریق این هیأتها اقداماتی نظیر روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور صورت گیرد.
نباید وحدت حوزه و دانشگاه منحصر به یک هفته و برگزاری همایشها باشد
وی همچنین با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد: نباید وحدت حوزه و دانشگاه منحصر به یک هفته و برگزاری همایشها باشد بلکه نیاز است تشکیلاتی با عنوان کانون حکمت و علم و دین ایجاد شود که ثمرات علمی و کاربردی داشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موافقت خود را با تشکیل مراکز یکپارچه آموزش عالی در استانها اعلام کرد و ادامه داد: این مراکز میتوانند موضوع ادغامهای مراکز دانشگاهی را دنبال کنند.
عدم ایجاد مقطع تحصیلات تکمیلی برای بسیاری از رشتههای بومی دانشگاهها
خسروپناه در پایان با انتقاد از توسعه نیافتن رشتههای هنر در دانشگاههای کشور گفت: مقطع تحصیلات تکمیلی برای بسیاری از رشتههای بومی در دانشگاهها راهاندازی نشده است، باید در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد.
وی در این نشست درباره تصمیماتی که در زمینه سازمان ملی سنجش صورت گرفته نظراتی ارائه داد و بیان کرد: این موضوع در ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال میشود و اگر نظرات اصلاحی در این زمینه وجود دارد میتوان از آن طریق پیگیری کرد.