سخنگوی وزارت علوم خبر داد: اعطای گرنت پژوهشی به اساتید جوان در ۵ سال اول فعالیت
- شناسه خبر: 3650
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۴۱
- نویسنده: modir
سخنگوی وزارت علوم گفت: دانشگاهها به سمت حمایت از اساتید جوان حرکت کنند و همچنین گرنت پژوهشی خوبی به اساتید جوان در ۵ سال اول فعالیت شأن اختصاص داده میشود.
به گزارش پایگاه خبری قلم کارون از خبرنگار مهر، دکتر علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعدازظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به عملکرد وزارت علوم گفت: وزارت علوم با محور برنامههای وزیرعلوم کار خود را آغاز کرد. اولویتها احصا و برنامه ریزی شد. در برخی از محورهای مذکور پیشرفت کرده و در برخی ثبات داشته ایم ولی تغییر منفی جدی نداشته ایم.
وی افزود: از جهت کمیت تولید علم، تعداد مقالات ما رشد داشته ولی با این وجود رتبه ما ثابت است و این بیشتر به دلیل آن است که زمانی که بر روی علم سرمایه گذاری میشود رتبههای پایین زودتر جابجا میشوند اما هر چقدر بالاتر میرود رقابتها شدیدتر شده و رتبهها به راحتی جابجا نمیشود.
شمسی پور با بیان اینکه در تعداد مقالات، رتبه ما در حال حاضر تثبیت شده است افزود: یکی از دلایل دیگر ثابت ماندن رتبه ما این است که تجهیزات آزمایشگاهی ما رو به فرسوده شدن حرکت کرده اند. به دلیل تحریمها برخی از تجهیزات را به سختی تهیه کرده ایم و این خود باعث میشود که در حرکت به سمت جلو مقداری کندی ایجاد شود.
وی افزود: با مجوز مقام معظم رهبری وزیر علوم تلاش می کند اعتبار خوبی بابت بروزرسانی و خرید تجهیزات آزمایشگاهی به وزارت علوم اختصاص یابد و در سال آینده تجهیزات آزمایشگاهی نسبت به سال قبل بهتر خواهد شد.
شمسی پور تصریح کرد: درصد زیادی از تولید ما توسط بخش کوچکی از اعضای هیئت علمی تأمین میشود. برای همین با اصلاح آئین نامههایی که در حال رخ دادن است مقرر شده از توانمندی همه اساتید در این زمینه استفاده شود.
سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: مشوقهایی برای اساتید و حمایت از اساتید جوان لحاظ شده است و دکتر زلفی گل تلاش میکند دانشگاهها به سمت حمایت از اساتید جوان حرکت کنند و همچنین گرنت پژوهشی خوبی به اساتید جوان در ۵ سال اول فعالیت شأن اختصاص داده میشود.
وی تصریح کرد: آئین نامههایی پیش بینی شده که منجر به حرکت اساتید به سمت پژوهش و فناوری میشود. همچنین تعداد استنادات به مقالات پژوهشگران ما افزایش یافته است و همچنین ۳۳ درصد مقالات اساتید ما به همکاری پژوهشگران خارجی انجام میشود. یعنی یک سوم مقالات ما به صورت مشترک با اساتید خارجی در حال انجام است و این نشان میدهد ما از دیپلماسی علمی خوبی برخوردار هستیم.
شمسی پور ادامه داد: دانشگاههای برتر ما در رتبه بندی تایمز از ۴۷ دانشگاه به ۶۵ دانشگاه افزایش داشته اند و همچنین طی یک سال ۲۵ نشریه ما در سطح بین المللی نمایه شده است که میتواند به مرجعیت علمی ما کمک کند.
وی به ارتباط صنعت و جامعه اشاره کرد و گفت: مهمترین فرصت مطالعاتی اساتید در جامعه و صنعت است که طی یکسال از ۲۶۰ فرصت به ۶۹۰ فرصت مطالعاتی افزایش یافته است. اساتید دانشگاه برای تبدیل وضعیت موظف هستند که در این فرصتهای مطالعاتی شرکت کنند.
وی به مبلغ قراردادها با صنعت اشاره کرد و ادامه داد: این قراردادها از ۳۱ هزار میلیارد ریال امسال به ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. یعنی بالای ۵۰ درصد افزایش داشته است. همچنین ۶ هزار و ۳۰۰ نفر از اساتید دانشگاه مجری پروژههای صنعتی هستند.
شمسی پور ادامه داد: سامانه نظام ایدهها و نیازهای ما راه اندازی شده است و بیش از ۶ هزار نیاز فناورانه در آنجا ثبت شده است. یعنی دستگاههای اجرایی بیش از ۶ هزار نیاز خود را معرفی کرده و همچنین یک میلیون و ۷۵۰ هزار ایده نیز ثبت شده است.
وی گفت: در سال ۹۹، شرکتهای دانش بنیان ۶۰ هزار شغل ایجاد کرده بودند. این در حالی است که امسال به ۱۱۲ هزار شغل رسیده و در واقع دو برابر شده است. همچنین اطلاعات نخبگان و اساتید ما قرار است در درگاهی تحت عنوان «دانا» جمع آوری شود تا دسترسی به آنها آسانتر باشد.
سخنگوی وزارت علوم به دیپلماسی فناوری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این زمینه پارکهای بین المللی مشترکی با کشورهای خارجی مانند روسیه و چین راه اندازی شده و این باعث جهش فناوری و علمی ما خواهد شد. همچنین در زمینه فرهنگی سه درصد بودجه با حکم وزیر علوم برای فعالیتهای فرهنگی اختصاص داده شد که وزیر علوم تلاش کرده امسال این عدد به ۵ درصد افزایش یابد.
شمسی پورهمچنین از ایجاد اردوهای راهیان پیشرفت خبر داد و گفت: در این اردوها دانشجویان با صنایع بزرگ آشنا شده و از نزدیک فعالیت آنها را مشاهده میکنند. همچنین کمیته رصد و پایش در سطح وزارت علوم و دانشگاهها ایجاد شد که در حوزههای فرهنگی بتوانیم به صورت برخط وضعیت آموزش عالی کشور را رصد کرده و برای ایرادات آن تدبیر کنیم.
وی به دوره اغتشاشات و آشوبهای ۱۴۰۱ اشاره کرد که موج آن دانشگاهها را نیز در بر گرفت و افزود: در این مورد ما به کمیتههای رصد و پایش مراجعه میکردیم. دو تا سه جلسه برگزار کردیم تا ببینیم در دانشگاهها چه میگذرد و چگونه میتوانیم تدبیر کنیم. این کمیته رصد و پایش، خیلی به ما کمک کرد تا وضعیت دانشگاهها آرام شود. دشمن سعی داشت با فشارهایی که به آموزش عالی ما وارد میکرد دانشگاهها را به سمت تعطیلی بکشاند ولی ما سفت و محکم ایستاده و به فضل خدا اجازه این کار را به آنها ندادیم و با توجه به این کمیته برای هر استان تصمیم گیری شد و سیاستهای جامع و کلان به دانشگاهها ارائه شد.